N Design

چهار نوع مشتری از نگاه دن لوک

  • نوشته شده در 02 سپتامبر 2020
  • توسط

دن لوک مشتریان را در چهار گروه طبقه‌بندی می‌کند:

1. مشتریان ارزان قیمت
2. مشتریان مشکل‌ساز
3. مشتریان حرفه‌ای
4. مشتریان مرفه

1.مشتریان ارزان قیمت

مشتریانی هستند که برای کیفیتی که محصول یا خدمت شما دارد ارزشی قایل نیستند و فقط به دنبال قیمت پایین‌تر می‌گردند. 

سوالات آن‌ها فراتر از قیمت نمی‌رود و وفاداری آن‌ها تا زمانی‌ است که شما پایین‌ترین قیمت را داشته باشید. 

2.مشتریان مشکل‌ساز

مشتریانی بسیار منفی‌نگر که احتمالا هرگز لبخند آن‌ها را نخواهید دید. این دسته مشتریانی هستند که خود نمی‌دانند چه می‌خواهند و هرچقدر تلاش کنید هرگز راضی نخواهند شد. آن‌ها پر از انرژی منفی هستند و به شما نیز احساس نارضایتی می‌دهند.

3. مشتریان حرفه‌ای

آن‌ها تحصیل کرده و با معلومات هستند، می‌دانند که چه می‌خواهند و به دنبال جنس ارزان نیستند. بعضی اوقات به زمان بیشتری برای مشورت و آموزش درباره چیزی که می‌خواهند بخرند نیاز دارند،  و وقتی تصمیمی می‌گیرند ، به آن می‌چسبند.

4. مشتریان مرفه

این دسته براساس احساس خرید می کنند. اگر آن‌ها توانایی پرداخت آن را داشته باشند، آن را خریداری می‌کنند. آن‌ها تخفیف نمی‌خواهند. اگر بخواهید تخفیفی را به آن‌ها ارائه دهید  باعث می شود فکر کنند که چیزی اشتباه است.

دن لوک بر این باور است که ۷۰ درصد کسب و کارها به طور ناخواسته و ناخودآگاه دو دسته اول را دور خود جذب می‌کنند.